Ako začať hrať Dungeons & Dragons (Pravidlá hry)

Tipy pre začínajúcich rozprávačov i hráčov legendárnej RPG Dungeons and Dragons. Čo budeš potrebovať a ako vytvoriť postavu a scenár? Aké základné pravidlá hra má? Ako sa stať dobrým rozprávačom? Na tieto všetky otázky máme odpoveď v tomto článku. Uvidíš, že to nie je zas také ťažké a je to predovšetkým zábava! Navyše máloktorá hra sa môže pýšiť tak širokou paletou možností, ako viesť príbeh. Osedlaj teda svojho kreatívneho ducha a pusť sa do toho!

Aký je rozdiel medzi D&D a Dračím brlohom?

V Česku je určite známejší Dračí brloh, Dračák. D&D je rovnako ako Dračiak hra na hrdinov, RPG (Role Playing Game). Okrem týchto dvoch existujú desiatky ďalších hier na hrdinov, českých i zahraničných. Pojem "Dračiak" sa u nás vžil pre akúkoľvek RPG, teda hru, kde rozprávač vedie družinu hráčov, z ktorých každý hrá za svoju postavu. D&D aj Dračí brloh sú zasadené do fantasy prostredia, ale existujú aj sci-fi RPG hry.

Tip: Všetky D&D produkty nájdeš v podkategórii Dungeons & DragonsPrečítaj si článok Ako začať s RPG alebo sa rovno pozri, aké všetky hry na hrdinov máme v sekcii RPG

Ak si hráč vyberie Dračiu Hliadku, Dračí Brloh alebo D&D, to je celkom jedno. V základe sú to rovnaké spôsoby hrania. Líšia sa ale v hernom systéme, teda v tom, aké povolanie tvoja postava môže mať, akou kockou hádžeš na čo, ako fungujú schopnosti... Niektoré hry môžu mať epicky vymyslenú funkciu mágie, iné dávajú skôr dôraz na príbeh a rozprávanie, niektoré sa zase viac orientujú na riešenie hádaniek, zakrádanie alebo iné funkcie. Každý si potom vyberie, čo mu ako vyhovuje.

Je Starter Set/Essentials Kit dobrý začiatok?

Určite je. Obe krabice sú skvelé pre začiatočníkov. Starter Set má pripravené postavy, pár základných kociek a pravidlá. Essentials Kit je obsiahlejší, nájdeš v ňom zástenu pre Dungeon Mastera (DM screen), prázdne denníky postáv, karty a pod. Aj v ňom nájdeš základné pravidlá a nemusíš sa obťažovať s obsiahlejšími knihami pravidiel typu Player's Handbook.

  

Je to celé v angličtine?

Je. Ale nie je to zas taký oriešok. Niektoré veci sú intuitívne aj pre neangličtinárov. Navyše môžeš tento koníček využiť av angličtine sa zlepšiť jednoducho len tým, že budeš hrať D&D.

Pokiaľ by to pre teba ale predstavovalo veľký problém, omrkni stránku s českými prekladmi pravidiel pre D&D.

Ako pripraviť scenár?

Toto je úloha rozprávača (Dungeon Master – DM = Pán jaskyne – PJ). Ten hru vedie a pripravuje príbeh, čo by mal urobiť dopredu. Či už prichystať samotné dobrodružstvo, postavy, ktoré hráči stretnú, alebo vymyslieť zaujímavé questy. Čo je ale dôležité! Nevymýšľaj to až do úplných detailov. Nikdy nevieš, kedy sa čo zvrtne, a tvoja veľmi starostlivá práca môže prísť navnivoč, pretože sa hráči rozhodli vydať inou cestou. Takže by sa dalo povedať, že je dôležité aj do istej miery improvizovať a nebáť sa toho, že to bude zlé! Nikto učený z neba nespadol a všetko sa naberie praxou. Ide hlavne o hru a to, aby sa všetci bavili.

Nevadí, keď si do začiatku nespomeniete na všetky pravidlá. Skrátka tomu dajte voľný priebeh. A keď urobíte chybu, nič sa nedeje, každý robíme chyby a do nabudúce sa z nich poučíme a zahráme to inak.

Platí pravidlo, že čím jednoduchší scenár, tým lepší. Zložitejšie pravidlá môžeš zapojiť neskôr.

Nemusíš znova vymýšľať kolo. Tzn. Pokojne čerpej dobrodružstvo z obľúbených kníh, filmov, hier, iných D&D sedení. Môžeš naozaj čokoľvek.

K základnej hre nepotrebuješ mapy, múry, terén, miniatúry ani ďalšie výtvory. Napríklad práve v spomínanom Essentials Kitu nájdeš všetko, čo naozaj potrebuješ. Ak Essentials Kit nemáš a nechceš, stačí jedna kniha pravidiel (alebo si základné pravidlá stiahni v origináli na https://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules). Potom už stačí len ceruzka, papier a sada kociek. Samozrejme si potom môžeš dokupovať rôzne ďalšie veci, aby to hru ozvláštnilo a viac ťa to bavilo. Potom existujú aj opačné situácie, kedy sa D&D hrá čisto na predstavivosť.

Hlavná úloha Pána Jaskyne (PJ):

- Pripraviť prostredie/situáciu, v ktorej hráči budú hrať, tak, aby sa zahrali a bavili sa všetci.

- PJ nehrá proti hráčom, ani naopak, je neutrálny a tiež sa chce zahrať.

Hlavná úloha hráčov:

- Všetci by mali spolupracovať, nerobiť si veľké naschvály.

  

Ako vytvoriť postavu?

Denník postavy je akýsi súhrn číselných vlastností, schopností a zručností danej postavy. Na prvé sedenie sa môže zdať, že je tam toho naozaj veľa, ale praxou tomu hráč príde na kĺb a už sa v tom orientuje ľahko.

Všetko sa točí okolo základných vlastností, na ktoré sa potom hádže kockou: Strength (sila), Dexterity (obratnosť), Constitution (odolnosť), Intelligence (intelligencia), Wisdom (múdrosť), Charizma (charizma). Existujú aj ďalšie parametre postavy, ako zdatnostný bonus, iniciatíva, rýchlosť, vybavenie, odbornosť...

Čo je charakteristické pre RPG všeobecne, je voľba rasy a povolania. Každá kombinácia má svoje silné aj slabé stránky. Hráč si potom vyberie to, čo je mu najsympatickejšie alebo čo by si chcel vyskúšať. Typické rasy: človek, elf, trpaslík alebo hobit. V rozšírenejších pravidlách môže byť napríklad polorok, pololelf, gnóm, tiefling alebo drakorodený. Povolanie je tiež pomerne dosť a každý si príde na svoje. Typickými zástupcami sú napríklad: barbar, bojovník, mních, hraničiar, tulák, paladín, bard, kňaz, druid, čarodejník, černokňažník a kúzelník.

Komu by to bolo ešte málo, tak v edícii Dungeons and Dragons vyšlo mnoho kníh, ktoré prinášajú 7 úplne nových rás a aj 20 ďalších možností pod-povolania. Opäť by sme radi zdôraznili, že je dobré začať jednoducho a postupne záber rozširovať.

Ďalej na denníku postavy nájdeš jednotlivé šráfiky a odseky. Tam sa zaškrtávajú a dopisujú dodatočné zručnosti postavy, výbava, špeciálne schopnosti v rámci rasy a povolania alebo akékoľvek iné poznámky, ktoré hráč uzná za vhodné a pomôže mu to v prehľadnom hraní.

Veľká pozornosť v rámci D&D je samozrejme venovaná popisu postavy, aká je jej história, jej osobnosť, vady, záväzky a ideály. Tu má hráč naozaj veľkú voľnosť a môže svoju postavu hrať tak, aby sa do nej maximálne vžil, alebo trochu zaexperimentovať a skúsiť hrať úplne inú osobnosť ako je on sám. Tu vznikajú naozaj tie správne roleplaying situácie, pretože na základe toho, akú osobnosť postave vytvoríš, by si mal aj zodpovedajúcim spôsobom konať a hovoriť. Pevne veríme, že tu sa vyšantí obrovské množstvo hráčov a vznikne mnoho dojemných aj rozporuplných situácií v hre. 

Konkrétny postup pri tvorbe postavy

Vo videu sme vytvorili postavu podľa Essentials Kitu, teda základných pravidiel. Kit odporúčame začiatočníkom, ktorí nemajú žiadne vybavenie pre D&D a nie sú si ani istí, či sa mu chcú hlbšie venovať – Essentials Kit nie je zas taká veľká investícia. Ak už nejaké kocky a iné veci máš a vieš, že sa chceš tejto hre venovať, odporúčame zaobstarať rovno Player's Handbook. Budeš v ňom mať aj väčší výber vlastností postavy.

Pri tvorení postavy si musíš vybrať rasu, povolanie a zázemie. Sú spolu vzájomne previazané a je vhodné vybrať si ich všetky naraz. V Essentials Kitu máš na výber zo 4 rás: človek, elf, trpaslík a hobit (polčík). Z povolania si môžeš vybrať barda, klerika, bojovníka, tuláka alebo kúzelníka. Zo zázemia sú to akolyta, kriminálnik, zabávač, pustovník a vojak.

Dorreah sa rozhodol pre nie úplne bojovnícku, ale skôr veselšiu postavu. Preto si vybral rasu hobita a pri voľbe povolania sa zamýšľal, či chce byť bojovejší, alebo zosielateľ kúziel. Samozrejme ale existujú aj povolania, pri ktorých nájdeš oboje – paladín, bard, klerik... Takže si nakoniec vybral barda. Zo zázemia sa mu najviac páčil zabávač.

Potom sa začne rozhodovať o základných 6 vlastnostiach postavy: Strength (sila), Dexterity (obratnosť), Constitution (odolnosť), Intelligence (intelligencia), Wisdom (múdrosť), Charizma (charizma). Ich hodnoty určíš buď tak, že si budeš hádzať kockami, alebo ľubovoľne rozdelíš vlastnostiam hodnoty 15, 14, 13, 12, 10, 8. Dorreah sa rozhodol nahádzať vlastnosti kockami. Máš štyri 6stenné kocky a zakaždým hodíš všetkými. Najnižšie číslo vyradíš a zvyšné tri sčítaš. Dorreah napríklad prvýkrát hodil 2, 2, 6 a 6. Jednu dvojku vynecháš, 2 + 6 + 6 = 14. Takto hádžeš celkom šesťkrát a výsledné čísla si zapisuješ. Dorreahovi to vyšlo dosť pekne: 14, 14, 14, 13, 11, 9. Ak by sa ti nejaký hod naozaj veľa nepodaril, môžeš sa dohovoriť s Pánom jaskyne a celým tímom, že si hodíš znova. Sám Gergon preferuje nechať čísla tak, ako padnú. Keď je postava v niečom slabšia, aspoň to zaujímavo dokresľuje jej charakter a tým aj celú hru. Samozrejme ak ti napadá veľa nízkych čísel a postavu by ťa potom nebavilo hrať, je lepšie hádzať znova.

Nahádzané čísla pridelíš vlastnostiam. Príručka ťa ako začiatočníka vedie, kam máš čo vybrať, a to podľa toho, aké povolanie, rasu a zázemie si si vybral. Dorreahov bard by mal mať vysokú charizmu – to súvisí s jeho schopnosťou zosielať kúzla. Dal mu preto hodnotu 14. Druhou vysokou hodnotou by mala byť obratnosť, pre hobita v boji využiteľnejšia ako sila. Tiež pre obratnosť použil 14. Tretiu 14ku vložil do odolnosti, ktorá súvisí s počtom životov - aby niečo vydržal. Naopak silu hobit bard veľmi nepotrebuje, preto jej bola pridelená najnižšia hodená hodnota, 9. 13 a 11 Dorreah rozdelil medzi múdrosť a inteligenciu, ktoré sa využívajú pri obrane proti kúzlom. Všetky hodnoty si zapisuj do denníka postavy. Tieto čísla vlastností však ešte nie sú finálne. Vplyv na nich má aj rasa, ktorú si vyberieš. Napríklad Dorreahov hobit má obratnosť +2. Pri hobiti si potom ešte vyberáš podrasu, Dorreah volil medzi tichošliapkom a porezkom. Pretože tichošliapok zvyšuje charizma +1, ktorá je pre Dorreahovu postavu najdôležitejšia, zvolil tichošliapka. Poriadok mal zase zväčšenú odolnosť. Výsledné čísla si zapíš do denníka do malých koliesok naspodku rámčekov po ľavej strane. Ešte ani tieto čísla totiž nie sú finálne. V príručke si nájdeš tabuľku, ktorá hodnotám ešte pridá bonusy. Ty si zapíš práve do štvorcových okienok, nad čísla v kolieskach.

denik-postavy-min

Teraz už máš postavu skoro hotovú a v podstate len prepisuješ hodnoty podľa pravidiel. Tam nájdeš aj množstvo ďalších vlastností, ktoré nemajú svoje kolónky v denníku postavy, ale to vôbec nevadí. Životopis postavy si môžeš vytvoriť a do detailu premyslieť neskôr.

Dorreahova postava má rýchlosť 25 stôp, pre potreby hry sa číslo delí piatimi. Takže výsledná rýchlosť 5. Znamená to, že pri hre s battle mapou sa môže posunúť o 5 štvorčekov.

Ďalšie schopnosti, ktoré hobit má, ako napr. šťastie, sa píšu do obdĺžnika vpravo dole. Šťastie znamená, že keď počas hry hodíš na kocke 1, môžeš si hodiť ešte raz. Ďalej sem patrí odvaha, ktorá znamená výhodu proti zastrašeniu. Mrštnosť znamená schopnosť pohybovať sa cez priestor, kde sú väčšie postavy ako hobit. Vlastnosťou tichošliapka je prirodzená nenápadnosť - môže sa pokúsiť schovať za niekoho len o kúsok väčšieho.

Vľavo dole sa píšu jazyky, ktoré postava ovláda. Pre hobitov je to všeobecná reč a hobitčina.

Hore vedľa rýchlosti sú ešte okná na iniciatívu a pod ním na životy (hit points). Iniciatíva je rovnaká ako bonus za obratnosť, takže +3. Každé povolanie má kocku životov. Bardi majú 8-stennú kocku. Na prvej úrovni si ale nehádžeš, počíta sa s maximálnym číslom, teda v našom prípade je číslo životov 8 a pripočíta sa k nemu navyše bonus za odolnosť, takže +2. Dorreahova postava má teda na prvej úrovni 10 životov.

Pod jazykmi sa píšu ešte ďalšie zdatnosti. Hobit má zručnosť s ľahkou zbrojou, jednoduchými zbraňami, konkrétne ručné kuše, dlhé meče, rapíry a krátke meče. S tými keď bude bojovať, pripočíta sa mu zdatnostný bonus. Bard ešte ovláda 3 hudobné nástroje.

denik-postavy-zdatnosti-min

Podľa toho, aké si si vybral zázemie sa určujú ďalšie tvoje vlastnosti. Dorreahov zabávač má predurčené vlastnosti Acrobatics (akrobaciu) a Performance (umenie). Môže si zvoliť ďalšie tri. Dorreah stavil na Deception (klamanie), Perception (vnímanie) a Persuasion (presviedčanie). Všetky tieto vedľajšie vlastnosti sa spájajú s nejakou hlavnou vlastnosťou. Napríklad za Performance, Deception a Persusasion je v zátvorke napísané "Cha", čo značí spojitosť s charizmou. Charizma je zároveň Dorreahovou hlavnou vlastnosťou.

denik-postavy-vlastnosti-min

Hore vedľa sily si Dorreah zapísal zdatnostný bonus (Proficiency bonus), ktorý je na prvej úrovni +2. Nad zručnosťami je rámček so záchrannými hodmi. Dorreahova postava je zdatná v obratnosti (Dexterity) a charizme (Charisma), preto sa k nim pripočíta zdatnostný bonus +2. To znamená: sila je v tomto rámčeku zapísaná rovnako ako úplne vľavo, teda -1. Obratnosť je +3 (ako v stĺpci vľavo) +2 (zdatnostný bonus), takže celkom +5. A tak ďalej.

To isté platí aj pre zručnosti. Pretože si Dorreah vybral k Acrobatics a Performance navyše Deception, Perception a Persuasion, k tým získava zdatnostný bonus plus číslo vlastnosti, s ktorou je zručnosť spätá. Teda napr. Performance je spätá s charizmou, takže za ňu Dorreah dostane +2 zdatnostný bonus +2 za charizma, celkom teda +4. Pri ostatných zručnostiach, v ktorých Dorreah zdatný nie je, napríklad Animal Handling, sa pripočíta hodnota spätá s danou základnou vlastnosťou – takže pri Animal Handling, za ktorým je v zátvorke "Wis", teda Wisdom, sa pripočíta +1 (bonus za múdrosť v ľavom stĺpčeka).

denik-postavy-bonusy-min

Dole doprostred sa potom píše vybavenie (equipment). Zabávač má hudobný nástroj, Dorreah si vybral konkrétne lutnu. Ďalej symbol obdivu, kostým a vačok s 15 zlatými. Tie sa zapisujú číslom k okienku GP (golden pieces).

denik-postavy-equipment-mindenik-postavy-zbrane-min

Do rámčeka Attacks & Spellcasting sa píšu zbrane, ktoré sú určované podľa povolania. Zbrane sa dajú rozdeliť na vojenské a jednoduché. Dorreah si ako jednoduchú zbraň vybral rapír. Ďalej mal na výber medzi diplomatickým a bavičským balíčkom. Balíček je vždy súbor vecí, ktoré pri sebe bežne postava má – zabávač napríklad má karimatku, sviečky, dva kostýmy... Tento balíček si Dorreah vybral. Vďaka zázemiu zabávača si Dorreah mohol vybrať ako vybavenie aj druhý nástroj, tentoraz to bola flauta. Z ďalších zbraní pripadla Dorreahovej postave dýka a tiež kožená zbroj. Každá zbraň má potom svoj útočný bonus. Dá sa povedať, že zbrane sa spájajú buď so silou alebo obratnosťou. Pretože Dorreahova postava má sily málo a stavia skôr na obratnosť, je dobré mať zbrane, ktoré s tým súznia – rapír aj dýka toto spĺňajú. Dorreah k nim obom potom získava útočný bonus +5 (+3 za obratnosť +2 zdatnostný bonus). Vedľa sa ešte píše, aké zranenia zbraň robí. Rapier má 1k8 a dýka 1k4, tzn. zakaždým, keď Dorreah zaútočí zbraňou, hodí si buď 8-stennou, alebo 4-stennou kockou ak číslu sa pripočíta bonus vlastnosti, ktorú použil, takže 1k8 + 3 za obratnosť v prípade rapíru. Zdatnostný bonus sa nepričíta.

Hore vedľa iniciatívy a rýchlosti je ešte miesto na zápis obranného čísla (Armor class). Nášmu hobitovi slúži na obranu kožená zbroj za 11 + 3 za obratnosť, obranné číslo je teda 14.

Do rámčeka schopností vpravo dole si Dorreah ešte zapísal bardskú inšpiráciu – ako bard totiž môže niekoho povzbudiť k lepšiemu výkonu. Konkrétne sa to robí tak, že k hodu 20-stennou kockou si určitá postava hodí počas 10 minút navyše ešte 6-stennú a spočíta. Ako zabávač si potom Dorreah vybral ešte tretí hudobný nástroj a truhličku s líčením a maskovaním. Nakoniec postave vyber meno :)

Denníky postáv nájdeš na stiahnutie tu: http://www.d20.cz/clanky/pravidla/preklad-dnd-5e.html (najprv je nutná registrácia) alebo v angličtine tu: https://dnd.wizards.com/charactersheets

Aké sú interakcie postáv?

Overenie vlastností

Na väčšinu rozhodovania sa používajú 20-stenné kocky. Kedykoľvek nastane nejaká situácia, keď tvoja postava napríklad spadne do močiara, PJ rozhodne, či máš hodiť kockou. Hádzať môžeš na rôzne vlastnosti postavy (viď vyššie). Hádzať môžeš aj na útok, mágiu, vyhnutie sa pasce, odomknutie zámku...

Tip: Všetky druhy kociek nájdeš v podkategórii Kocky

Existuje aj pravidlo výhoda – nevýhoda. Hodí sa dvoma 20-stennými kockami a keď máš výhodu, počíta sa to vyššie číslo, keď máš nevýhodu, počíta sa to nižšie číslo. Rieši to veľa vecí. Príkladom môže byť napríklad streľba lukostrelca. Rozprávač povie, že prší a ty musíš hádzať s nevýhodou.

Súboje

Postava má číslo na útok, použije buď silu alebo obratnosť. Je jedno, akou zbraňou útočia. Rozdiely sú v tom, ako zbraň ublíži. Každý nepriateľ má obranné číslo. Opäť sa hádže 20-stennou kockou, pripočítajú sa zdatnostné číslo a bonus. Ak prehodí alebo vyrovná obranné číslo, je útok úspešný. Celkovo prebieha súboj veľmi rýchlo. Hody na obranu nie sú, všetko je zahrnuté v čísle obrany.

Pred súbojom sa ešte niekedy hádže na iniciatívu. Je to v podstate zoradenie v súboji. Kto hodí najvyššie číslo, útočí prvé. Inak môže byť súboj chaotický. Napríklad v Dračáku sa na iniciatívu hádzalo znova a znova každé kolo, v D&D je to raz na začiatku hry.

Mágia

Funguje rovnako ako súboj, ale nepoužívajú sa charakteristiky sily a obratnosti, ale inteligencie, múdrosti a charizmy. Ku kúzlom patria aj záchranné hody, napríklad proti mentálnym útokom. Výsledok potom určí, či nepriateľ (alebo hráč) útoku odolal, alebo neodolal.

Čo sa stane, keď postava zomrie?

V D&D nie je tak ľahké zomrieť. Keď životy klesnú na nulu, postava upadá do bezvedomia. V tej chvíli si hádže záchranné hody proti smrti 20-stennou kockou a snaží sa prehodiť číslo 10. Ak trikrát neuspeje, umiera. Pokiaľ uspeje, preberá sa s jedným životom. Pokiaľ ho v priebehu hodov iná postava vylieči, už si nehádže. Ale aj keď postava umrie, môže ju niekto priviesť k životu aj po desiatich dňoch! To ale záleží na PJovi a na hráčoch.

Je možné s vyvinutou postavou pokračovať po dokončenom scenári?

Áno. Záleží na PJovi a hráčoch. Pokiaľ hrajú predpripravený scenár s postavami od prvej až do pätnástej úrovne, môžu potom nové hry začať s novými postavami, alebo naopak s rovnakými postavami hrať jeden scenár prvú až tretiu úroveň, iný scenár štvrtá až siedma úroveň a podobne.

Pokiaľ chceš s RPG hrami začať, určite sa toho neboj, jednoducho do toho choď a skús to! Nie je na tom čo pokaziť.

Aké sú základné mechaniky?

V mnohých prípadoch sa v D&D hádže kockami. Predstavme si, ako to funguje.

Test zručností

Asi najdôležitejšia mechanika celej hry. Ideš po lese, ozve sa cvaknutie a PJ ti povie, nech si hodíš na obratnosť. Používa sa na to 20-stenná kocka. K výsledku sa pripočíta ešte nejaké číslo, pri teste zručností je týmto číslom hodnota konkrétnej zručnosti postavy. Tieto hodnoty má každá postava zapísané vo svojom denníku. Podľa toho, koľko hodíš a koľko pripočítaš, potom PJ ďalej rozvíja príbeh. Cieľom hráča je vždy hodiť čo najvyššie číslo na to, aby uspel. Koľko musí byť súčet, aby si uspel, určuje PJ alebo priamo príručky. Niektorí PJovia to hráčom oznamujú, iní nie. Keď hodíš 1 alebo 20, hovorí sa tomu "critical", kritický (ne)úspech. Pokiaľ hodíš jedničku, v súboji sa to počíta ako automatický neúspech, ak dvadsiatku, v súboji ide o automatický úspech. Toto pravidlo sa vzťahuje len na súboj, ale väčšina hráčov ho uplatňuje aj na všetky ostatné hody.

Výhoda a nevýhoda

Pre toto sa hádže dvoma 20-stennými kockami. Keď máš výhodu, počíta sa vyššie číslo, keď nevýhodu, počíta sa to nižšie. Príkladom môže byť streľba z luku v daždi - PJ povie, nech si hodíš s nevýhodou. Ty teda hodíš dvoma kockami a počítaš si to nižšie hodené číslo. Výhody a nevýhody sa nesčítajú, vždy sa hádže dvoma kockami, ale ak by si mal jednu výhodu a jednu nevýhodu, hádžeš iba jednou kockou. Rovnako keby si mal päť výhod a len jednu nevýhodu, hádžeš jednou kockou.

Zručnosti postavy

Pri hádzaní na testy zručností záleží len na PJovi, aký hod si vyžiada. Jedna postava môže šplhať po skale pomocou sily a atletiky, iná pomocou obratnosti a akrobacie. V denníku postavy vyššie uvidíš, aké zručnosti patria pod aké, napríklad akrobacia patrí pod obratnosť. Dôležité je spomenúť, že všetky postavy vedia všetky zručnosti! Len niektoré sú v nich šikovnejšie.

Pasívne vnímanie + schovávanie sa

Na zručnosti si človek hádže 20stenkou, ako sme už spomenuli. Pokiaľ je ale nejaká zručnosť pasívna, hráč nehádže a počíta sa priemerná hodnota, teda 10 + bonus za danú zručnosť. Pasívne býva vnímanie alebo aj iné zručnosti. Pasívne vnímanie znamená, že si postava niečoho všimne bez toho, aby sa snažila, nie je to tak, že by hľadala. Schovávanie sa je hodnota, na ktorú sa hádže, keď sa človek potrebuje ukryť, väčšinou sa hádže na nenápadnosť. Pokiaľ má postava nižšiu hodnotu nenápadnosti a príde iná postava s dobrým pasívnym vnímaním, môže si skryté postavy všimnúť.

Odpočinok

Odpočinok sa delí na krátky a dlhý. Krátky je treba hodina relaxu po súboji, dlhý predstavuje plných osem hodín spánku. Krátky odpočinok potom umožňuje používať kocky životov, tzn. postava sa trošku odpočinkom lieči. Dlhý odpočinok dovoľuje doplniť si životy na maximum a polovicu kociek životov. Teda pokiaľ má postava plný počet kociek životov 4 a po krátkom odpočinku 3 spotrebovala, po nasledujúcom dlhom odpočinku si doplní 2 (polovica z plného počtu) a na ďalší deň má 3 kocky životov k dispozícii. Okrem životov sa dopĺňajú aj konkrétne zručnosti, niektoré po krátkom, iné po dlhom odpočinku. Rozdelenie odpočinkov závisí na príbehu, PJovi a hráčoch.

Boj

V reálnom čase družina strávi napríklad dve hodiny prežívaním príbehu trvajúceho týždeň. Akonáhle ale dôjde na súboj trvajúci iba pár minút, v reálnom čase tiež trvá odohrať ho dve hodiny. Súboj sa delí na kolesá, hrá jeden hráč a jeden nepriateľ za druhým. Najskôr sa hádže na iniciatívu - 20-stennú kocku + bonus za obratnosť. Kto má najvyšší súčet, začína. Na iniciatívu sa hádže len na začiatku súboja, ale sú aj družiny, ktoré sa dohodnú na hádzaní častejšie. Akonáhle je hráč na rade, môže urobiť tri veci: pohyb, akciu a bonusovú akciu. V ťahu ostatných hráčov, alebo pri spúšťači aj vo svojom, môže ešte urobiť reakciu. Najčastejšie ale hráč vykonáva pohyb a útok.

Pohyb

Pohneš sa na hernom pláne o počet políčok svojej rýchlosti (v denníku postavy). Pohyb je možné rozdeliť. Pokiaľ chceš útočiť a pohyb máš 6, môžeš sa pohnúť o 3 políčka, zaútočiť a potom sa pohnúť o 3 inam.

Akcia

Jedna na začiatku, časom vďaka kúzlom budeš môcť urobiť napríklad dva útoky počas jednej akcie. Počas akcie môžeš skrátka niečo urobiť: zaútočiť, rozbehnúť sa, spustiť padací most, pomôcť niekomu inému... Najčastejšie je útok, alebo zoslanie kúzla. Hodíš 20stenkou, pripočítaš svoje útočné číslo a snažíš sa aby súčet bol rovnaký alebo vyšší ako obranné číslo protivníka. Pokiaľ prehodíš, hádžeš ešte kockou pri svojej konkrétnej zbrane, na zranenie. Napríklad Dorreahova postava by si pri útoku rapírom hodila 8-stenkou, pri útoku dýkou 4-stenkou. Keď 20stenkou hodíš jedničku, netrafil si sa – aj keby obranné číslo súpera bolo nízke a ty si mal vysoký bonus, vďaka ktorému by si ho prekonal. Keď hodíš dvadsiatku, naopak si sa trafil, aj keby monštrum malo vysoké obranné číslo. Navyše sa ti dvojnásobí kocky zranení. Pokiaľ tvoje zranenie je 2k8 + 5, budeš hádzať 4k8 + 5.

Bonusová akcia

Nastáva, akonáhle ti ju niečo umožní. Napr. kúzlo, ktoré môžeš zoslať ako bonusovú akciu.

Reakcia

Rovnako tak reakciu môžeš použiť po určitom spúšťači. Najčastejšou reakciou je asi príležitostný útok, keď od teba nepriateľ uteká.

Kúzlenie a metanie kúziel

Mágia je o niečo zložitejšia ako súboj. Pokiaľ útočíš kúzlom, je to úplne to isté ako útok zbraní. Zoslať kúzlo ale môžeš aj tak, že si hádže protivník. Sú to napríklad psychické kúzla alebo napríklad zoslanie ohnivej gule. Protivník sa snaží vydržať nátlak – záchranný hod na inteligenciu alebo múdrosť, alebo uskočiť – záchranný hod na obratnosť. Pokiaľ protivník neuspeje, ide do neho kúzlo celé. Pokiaľ uspeje, ide do neho polovica. Pri každej postave funguje mágia inak. Kúzelník si vyberá z kúziel, ktorá vie, aká môže v ten deň zoslať. Klerik si vyberá zo všetkých. Bard sa učí a tá, ktorá pozná, môže zosielať všetky. Pozícia kúziel znamená, koľko kúziel akej úrovne môžeš denne zoslať. Tieto pozície sa líšia podľa toho, na akej úrovni je tvoja postava.

Postup na ďalšiu úroveň

V D&D sú dva spôsoby, ako levelovať svoju postavu. Jednak cez nazbierané skúsenosti, jednak cez tzv. míľniky. Skúsenosti postava získava priebežne za všetky úlohy. Akonáhle je skúseností dosť, postupuje postava na ďalšiu úroveň. Míľniky sú používané z rozhodnutia PJe, keď sa pre príbeh hodí postúpiť na ďalšiu úroveň. Skúsenosti hráči môžu od PJ získavať napríklad za dobré hranie postavy, čo potom motivuje ďalších hráčov. Na druhú stranu je to pre PJov oveľa komplikovanejšie ako míľniky.

A ako sa stať dobrým rozprávačom?

V ďalšom Dorreahovom rozhovore je hosťom Ladislav Karpianus, zakladateľ projektu Krotitelia drakov. Rozprávali sa podrobnejšie o tom, ako byť dobrým rozprávačom. Rozprávačov je oproti hráčom D&D veľmi málo, tak sa jedným staň!

Môže sa stať rozprávačom každý?

Určite. Niekto na to má lepšie predpoklady, napríklad keď píše poviedky alebo veľa číta. Ale asi každý z nás videl aspoň nejaké filmy, čítal aspoň nejaké knihy... A zvyšok sa naučí za pochodu. Na začiatku to bude ťažké asi pre každého, ale žiadny učený z neba nespadol. Rozprávačom môže byť aj niekto, kto úplne neholduje fantasy ani sci-fi, existujú aj realistické RPG. Dôležitá je tiež dohoda so spoluhráčmi. Pokiaľ rozprávač tiahne viac napríklad k interakciám ako súbojom, môže sa so svojou skupinkou dohovoriť na danom štýle hry, ktorý potom viac baví všetkých.

Ako zohnať tú správnu partiu ľudí?

Neexistuje dokonalá skupina. Aj keď sa obklopíš naozaj dobrými priateľmi, môžete si niekedy liezť na nervy. Hľadať dokonalých ľudí a dokonalú súhru nemá zmysel. Je dôležité komunikovať a treba aj vyzvať spoluhráčov k tomu, aby ti ako PJ povedal aj nejaké výhrady. Najdôležitejšie ale je, aby celá partia mala spoločnú jednu vec: chcela sa baviť. Ak nikoho takého vo svojom okolí nemáš, môžeš sa porozhliadnuť po ľuďoch napríklad u Krotiteľov drakov na Discorde alebo v ich Facebookovej skupine (https://krotiteledraku.cz/). Hráčov, ktorí hľadajú spoločníkov pre D&D, je veľa! Na Discorde si dokonca môžeš vyskúšať roleplay len textovo. 

Tip: Vypočuj si FYFTcast s Ladislavem, v ktorom sa o Krotiteľoch dozvieš viac.

Koľko ľudí je pre rozprávačov nováčika optimálna skupinka?

Ideálnym počtom sú 3-4 ľudí. Plus rozprávač. Keď je ľudí viac, môžu sa hráči cítiť málo využitia a sú potom netrpezliví, začnú robiť niečo iné a pod., to by ťa ako rozprávača rušilo.

Musím ako rozprávač poznať všetky pravidlá, alebo je ideálne, aby ich poznali všetci?

Ideálne je, keď aspoň základné pravidlá poznajú všetci, ale hráči sa môžu učiť pravidlá aj za pochodu, v skúšobnej hre. S novou piatou edíciou ale už nie je fokus toľko na pravidlá, ako skôr na samotnú hru. Pravidlá sú len čašník, ktorý ti prinesie nápoj, ale párty nie je o ňom. Zavoláš ho, keď potrebuješ.

Zjednodušené pravidlá nájdeš (ako sme už vyššie spomenuli) v Essentials Kitu i Starter Setu.

Okrem toho existuje veľká kniha pravidiel (pre game mastera aj hráča) menom Player's Handbook. Je aj najčastejšie používaná. Pre game mastera potom je aj viac kníh: Dungeon Master's Guide s radami (ktorú Ladislav odporúča) a Monster Manual. Kníh k D&D ale vyšlo už množstvo, väčšina z nich sú kampane s rôznorodými atmosférami.

Keď si ty ani nikto z hráčov nemôžete spomenúť na pravidlo, ako sa zachovať v nejakej situácii, môžeš si niečo aj vymyslieť. Dôležité potom ale je pravidlo s hráčmi dohľadať a dohodnúť sa, ako budete v podobných prípadoch konať nabudúce. Predsa len si game master a hráči potrebujú cítiť mantinely, aby neboli neistí, že si stále len niečo vymýšľaš.

Môžem hrať aj cez Skype?

Môžeš, rovnako ako cez množstvo iných aplikácií (Zoom, Messenger, atď). Hrať naživo je ale lepší zážitok, je to vlastne stretnutie s priateľmi. Nevýhoda Skypu je to, že občas začnú dvaja hráči hovoriť zároveň a nedorozumia sa, pretože nevidia ani svoju reč tela, preto je potrebná väčšia miera disciplíny. Má to ale aj svoje výhody. Existujú dve aplikácie (ktoré ale samozrejme pri hraní cez internet využiť nemusíš, stačí zdieľať kresby a aby každý hráč mal kocky), ktorými zrýchliš súboje. Volajú sa Fantasy Grounds a Roll20. Sú viacmenej totožné. Môžeš využiť ale aj aplikáciu Syrinscape, skrze ktorú poskytneš hráčom hudbu alebo zvukový podklad pre scény. To pomáha aj pri bežnom hraní D&D. Existuje aj oficiálny D&D Beyond, čo je niečo ako interaktívny denník, ktorý hráč zdieľa s masterom. Sú v ňom aj virtuálne kocky.

Pre začiatočníka je ale dôležité ísť postupne, krok za krokom. Najskôr si kúp Starter Set/Essentials Kit, potom si treba skús nakresliť svoju prvú mapu, potom vymyslieť jedno krátke dobrodružstvo, potom pristúpiť k nejakej väčšej knihe a až potom možno zvážiť aplikácie a iné vychytávky. Veľa game masterov ukazuje aj obrázky z internetu, čo môže byť super spestrenie a zjednotenie predstáv hráčov, ale je dobré s nimi šetriť, imaginácia je skvelá vec.

Čo potrebuje rozprávač na to, aby dokázal rozprávať?

V prvej fáze musíš vymyslieť aspoň základnú zápletku príbehu a až v druhej fáze viesť hru. Sú to dva odlišné skilly. Prvý je spisovateľský, druhý herecký, režijný.

S vymýšľaním to množstvo nováčikov preháňa. Existuje oficiálna rada: Pripravuj sa na stretnutie rovnako dlho, ako bude stretnutie trvať, delené dvoma. Teda polovicu času - ak má stretnutie trvať 6 hodín, venuj príprave 3 hodiny. Nemusíš sa báť improvizovať, priprav sa len v bodoch - predstav si napríklad niekoľko situácií, ktoré sa môžu pri hre stať. Hráčom môžeš potom nahadzovať udičku a potom už je to na nich.

Tiež je super pripraviť si napríklad štyri NPC (Non Player Character). Nebudú viazaní na konkrétnu situáciu, ale budú niečím zaujímaví. Potom si môžeš hráča priamo svojím rozprávaním nasmerovať tam, kde ich chceš mať. Často sa stane, že ťa hráči dostanú niekam, kam nečakáš. Dôležité je nestratiť poker face :D Potom si to všetci viac užijú.

Môže byť rozprávač nováčik dobrý?

Môže. Záleží potom na tom, s kým sa porovnávaš. Najlepšie je, keď začneš s hráčmi, ktorí tiež začínajú. Ty sa možno budeš strácať, ale oni to nespoznajú. Málokedy sa stáva, že by rozprávač nováčik a hráči nováčikovia po hre všetci povedali, že to bolo príšerné a že už to hrať nechcú.

Ako dlho priemerne trvá jedno sedenie?

To vždy záleží na hráčoch. Podľa Ládi nemá zmysel ísť pod tri hodiny, ideálne treba šesť hodín. Kým sa to rozbehne, kým všetci začnú hovoriť, trvá to tak hodinu, hodinu a pol. Je ale dobré hrať konzistentne (napríklad raz za dva týždne), aby hráči nezabúdali, čo sa dialo. Vždy je to na dohovore so skupinou.

Tip: Podcasty je možné počúvať aj na vami obľúbených streamovacích platformách. Odporúčame kliknúť na odber aspoň pri jednej z nich, pretože podcasty vychádzajú skôr ako videá - budete mať tak všetko ako prvé.